فصل اول
قواعد حقوق بین الملل اسلامی
مبنای قواعد این رشته از حقوق مانند سایر رشته های حقوق اسلامی عبارتست از نص ، سنت ، عقل و اجماع 1
. نصوص متضمن احکم در خصوص حقوق بین الملل بر اثر اتفاقات اجتماعی و سیاسی
در زمان رسول اکرم (ص) تدریجاً پدید آمد و سنت نبوی (ص) آنرا توضیح و
تکمیل نمود . نقش دو عامل اخیر یعنی عقل و اجماع نقش متمم و مکمل آندو در
قرون بعد بوده است .
پیامبر
گرامی مسلمین (ص) در دهساله تماس و مراوده با اقوام و پیروان مذاهب گوناگون
مرحله پر برکتی از تجارب بین المللی را گذراند که در خلال آن دوران احکام
الهی تکلیف رهبران جامعه اسلامی را در قبال موقعیت های متعدد و متغییر
تعیین کرد . قواعدی که خداوند متعال در قرآن کریم جهت تنظیم مناسبات مسلمین
با دیگر جوامع سیاسی و مذهبی تعیین فرموده است در صدر تاریخ اسلام توسط
رسول اکرم (ص) ، نخستین زمامدار مسلمانان به اجرا در آمد و سنت وی (ص)
علاوه بر تبیین طرز تطبیق آنها چگونگی برخورد با موارد جزئی و دقائق موقعیت
های مختلف را روشن ساخت .
ما
در صدد آن نیستیم که در اینجا همه قواعد حقوق بین الملل اسلامی و کلیه
نظریات و آراء فلسفی – اجتماعی را که با تقریر قواعد مزبور ملازمه دارد.
بشرح آوریم . چه ، شرح محققانه این رشته از حقوق اسلامی ، مستلزم حداقل
مطالعه و دقت در پیمان ها ، عهد و قراردادها ، برخورد های سیاسی رسول اکرم (
ص) با رؤسای قبائل عربستا ، پادشاهان و زمامداران کشورهای همسایه ، تحلیل
شرایط و عوامل موجبه آنها ، همچنین تفحص در معاهداتی است که زمامداران
اسلامی در مراحل بعدی تاریخ بسته اند و ارتباطات دیپلماتیکی که با بیگانگان
داشته اند .
چون قصد ما در
این مختصر جز این نیست که اشاره ایی کوتاه به قواعد معین و اصول مسلم
اسلامی در حقوق بین الملل بنمائیم فقط بر خطوط درشت قرآن مجید و سنت نبوی
(ص) که متضمن اصول تئوریک و مبانی حقوق بین الملل یا قواعد مهم این رشته از
حقوق می باش انگشت می گذاریم و از تفصیل جزئیات در خواهیم گذشت .
علم حقوق بین المللی ،دانش آداب جنگ و صلح است
دانشمندانی
که برروابط ملل همت گماشته اند دو موضوع جنگ و صلح را اساسی ترین مباحث
رشته بین المللی حقوق دانسته اند . دیده می شود که گاه کتابهایشان را به
همین دو بحث نامیده اند . گروسیوس را که به پدر حقوق بین الملل مقلب می
باشد کتابی است موسوم به « جنگ و صلح » و به این سبب بوده است که ایشان می
پنداشته اند برای مناسبات متقابل ملت ها جز دو حال بتصور نمی توان آورد :
حالت جنگ ، و حالت صلح ؛ و حالتی جز این دو به وقوع نمی پیوندد و محقق نمی
گردد . چون چنین است باید از مناسبات ملل د راین دو حالت ویژه و منحصر
گفتگو به عمل آورد و قواعد و مقرراتی را که لازمست مبنای عمل دولتها در این
دو حالت متضاد قرار گیرد معین کرد ! مثلا باید دید دولت ها در دوهر صلح
چگونه باید رفتار کنند ؟ یا کدام جنگ روا و کدام نارواست ؟
بحث
جنگ مشروع و جنگ نا مشروع و تجاوز کارانه از همین جا شروع شده است . از
میان علمای حقوق بین الملل کسی را که در آثارش از جنگهای مشروع و نامشروع
سخن نگفته یا نظرش را در این باره نداده باشد نمی توان یافت . کتب حقوق بین
الملل مشحون است از مباحثی که بر سر مسأله جنگ و صلح پیش آمده است .
جهاد – انواع جنگهای مشروع
اسلام
جنگهای خاصی را که جهاد خوانده می وشد و مشروع و روا شمرده است . جهاد یا
مبارزۀ ملی مسلمانان ، امریست واجب کفائی . جهاد اسلامی 1به
اجماع فقها ، ، بر دو گونه است : جنگ تدافعی در برابر دشمنی که دست به
تجاوز زده باشد و مبارزه آزادیبخش که به منظور دعوت دیگران به اسلام ، و
تقویت نهضت آزادی بخش ملل محکومه از راه سست کردن تکیه گاههای ایدئولوژیک
رژیم سیاسی ظالمانه کشورشان انجام می گیرد .
همه
مسلمانان به جنگ تدافعی موظفند و انجامش وظیفه ای است همیشگی ، جنگ تدافعی
را از آئین کلیسا که بگذریم جمله ادیان و مکاتب حقوقی و سیاسی جایز دانسته
و بعضی از آنها مردم را بدان تشویق و ترغیب هم نموده اند . لکن هر مکتب و
مرام را در چگونگی انجام این وظیفه ملی و بشری ترتیب و قراری است مخصوص که
قانون آن مکتب و مرام را در باب روابط بین المللی از روی آن می توان فهمید .
مکتب اسلام در این باره آینی است بس دلپذیر و شایسته اعجاب و تقدیر که شمه
ئی از آن بیان خواهد شد .
جهاد
آزادی بخش ، مبارزه ایی است که مسلمانان و فقط ایشان آن را مجاز و بالاتر ،
واجب می دانند . مبارزه ایی که خصیصه جدال اعتقادیش از راه تبلیغات ، آن
را از همه مبارزات مشخص گردانیده و بدان جلوه ایی دیگر بخشیده است . جهاد
آزادی بخش ، مبارزه ایی است در جهت ابطال آئین حاکمه و طرد اقلیت ستمگر و
استثمار پیشه ایی که به نا حق بر توده ها تفوق و چیرگی یافته است . مبارزه
ایی است به قصد رهانیدن و خوشبخت گردانیدن اکثریت عظیمی که در همسایگی یا
آنطرف جامعه اسلامی روزگار بمسکنت و ذلت و محرومیت می گذراند .
چون
جهاد آزادی بخش چنانککه توصیف گشت فعالیتی است فوق العاده ظریف و پر
مسئولی ، انجامش به شرایطی سنگین منوط شده است . به عقیده شیعه جهاد آزادی
بخش در صورتی میسر می باش که فرماندهی عالیه آن را امامی عادل یا نایب او
عهده دار باشد شیعه جهاد تدافعی را مستلزم فرماندهی یک مسلمان متقی نداسته
ولی جهاد نوع اخیر را با این شرط دشوار مقید کرده است . امام صادق (ع) د
رجواب این سئوال که آیا « دعوت به اسلام» و جهاد آزادی بخش کاری است که
باید عده معینی بدان اقدام کنند و جز ایشان را نشاید یا هر که به یکتائی
خدا و پیامبری محمد (ص) باور داشته باشد می تواند بدان مبادرت ورزد ؟ می
فرماید :« عده معینی هستند که شراط خاصی هم دارند ، شرایطی که اصحاب صالح
پیغمبر (ص) دارا بودند و ضمناً باید ستمدیده هم باشند . تنها در اینصورت
است که می توان به اینگونه جهاد اقدام کرد .
احمد
بن حنبل یکی از پیشوایان چهار گانه اهل تسنن بر خلاف شیعه معتقد است که
مسلمین چه پیشوایان صالح و عدالت منش باشد و چه بدکار ، مجبورند زیر پرچمش
به جهاد آزادی بخش روند . استنباط او مستند به روایتی است که ابوهریره از
زبان پیغمبر (ص) نقل کرده است و گفته است که « موظفید همراه هر حاکم
درستکار و بدکار به جهد روید .»
مبارزه با آئین حاکمه نه تحمیل عقیده
موحدین
وظیفه دار آنن که عدالت اجتماعی را در گیتی بگسترند و رژیم سیاسی مبتنی بر
برابری و انصاف را در سایر کشورها برقرار سازند . مستقر کردن چنین رژیم را
نیز به زور و بدون خواسته مردم کشوری عملی نمی کنند. پس برای این منظور
لازم است توده ها را از آرایش خرافات پاک گردانند و حقانیت منطقی و جهان
بینی اسلامی را برایشان محرز کنند . مبارزه اعتقادی مسلمانان بر ضد آئین
حاکمه صورت می گیرد و هدف در آن کار گرایش دادن هر چه بیشتر توده مردم به
اسلام است نه تحمیل کردن اسلام بر ایشان .
:: برچسبها:
پایان ،نامه، قواعد، حقوق ،بین ،الملل، اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0